středa 31. ledna 2018

6 druhů zákazníků v obchodě

Už je to více než půl roku, co jsem začala pracovat v obchodě s oblečením jako asistentka prodeje. Za celý den potkávám stovky nejrůznějších lidí, které můžu zařadit do spousty kategorií. V dnešní článku bych ráda zmínila ty nejzajímavější skupiny. Snad Vás tímto článkem i trochu pobavím. A třeba se tu najdou kolegyně, které tyto skupiny budou také znát. 




Běžný zákazník

Tohoto zákazníka jsem zařadila do svého výběru hlavně z důvodu, že je zajímavé, jak málo se vyskytuje. Jedná se jak jinak než o nejoblíbenější typ zákazníka každé prodavačky. A jak takový zákazník vypadá? Představte si člověka, který se na něco zeptá. Vy dotaz zodpovíte a on poděkuje. U pokladny to pak vypadá tak, že slušně odpoví na váš pozdrav, reaguje na vaše dotazy během markování a poté spokojeně odchází se svým zbožím. Zní to jak z pohádky že.


Igelitová taška problém N.1

Netušili byste jakým problémem dokáže být obyčejná igelitová taška, která byla od 1. ledna zpoplatněna. Rozhodně se podle mě nejedná o závratnou částku, která by ruinovala rodinný rozpočet. Není hodiny, kdy bych nedostala aspoň jednou přednášku o tom, jaká jsem ... když chci za tašku 5 korun. Bohužel, že jde o ekologii a že igelitové tašky se od nového roku platí všude lidi moc nezajímá. Nejlepší je, když vás někdo nutí volat vedoucího, protože nechcete z koše vylovit papír na zabalení, nebo že odmítáte nakoupit tašky za svoje peníze a poté je rozdávat! Ach ta drzost. A víte co mě vždy dokáže naštvat? Reklamace kvůli větracím otvorům v taškách. Vadnou tašku totiž nikdo nechce! Ať žije vynález jménem lepicí páska, která dokáže spravit opravdu vše!

Majetný zákazník

Do téhle skupiny se většinou dají zařadit zákazníci ruské a arabské národnosti. Jejich klasická návštěva vypadá tak, že se vás zeptají na velikost kterou mají koupit například ročnímu dítěti. Vy dotaz zodpovíte a když se vám rukama ani nohama nepodaří dojít ke správnému řešení donesete tabulku, kde je vše do detailu popsané. Ještě dostanete vynadáno, že neovládáte jejich jazyk. Tím to ale u těchto zákazníků nekončí. Správnou velikost mají, ale proč by se starali oni. Vy jste přeci ta, která jim má sloužit. Chytí vás za ručičku a vedou obchodem až k věcem , které potřebují. Pak si hezky prstíčkem ukazují co že máte podávat. Pokud mají dítko s sebou, věci hezky odnesete až ke kabinkám, kde počkáte až vše vyzkouší. Po jejich odchodu uklízíte veškeré věci nejlépe poházené po zemi a obrácené naruby. Vše srovnáte a navěsíte. To už se ovšem od pokladny ozývá zvonek. Zákazníci přeci chtějí platit. Místo klasického pokladního rozhovoru, který je nám připomínán snad každý den probíhá monolog, kdy zákazník mává svou zlatou kreditní kartou či velkým balíkem peněz. Po vysloveni částky peníze beze slov hází na pult. A odchází.

Nákupní maniaci

V téhle skupině většinou také najdete cizince, kteří snad přijíždí vykoupit půlku obchodů. Soudě podle přetékajících nákupních tašek. Nejčastěji je vidíte, jak se pohybují s obří nákupní taškou s logem vašeho obchodu, kterou ovšem nejlépe táhnou po zemi za sebou. Oblečení se z ní valí ze všech stran. Na rozdíl od předchozí skupiny, zde není problém s velikostí ani s domluvou. Tito zákazníci se dokáží obsloužit sami. Problém nastává až u kasy. Přijdou a začnou vše házet na velkou hromadu na pult. Vy se snažíte věci trošku srovnat, vyndat veškerá ramínka - prostě co nejvíce si zjednodušit markování. Zeptáte se zda je to vše a můžete s markováním začít. Začínáte tedy markovat první kousky, které ihned skládáte do igelitové tašky, aby se nestal omyl a něco jste nenačetla 2x a nemusela začít znovu. V tom okamžiku ovšem tento zákazník začne hrabat v igelitové tašce a přemýšlet zda je ta velikost vlastně správná. Nejlépe vše z igelitové tašky začne házet zpět na nenamarkovanou hromadu nebo odnášet a přinášet věci nové. Což se samozřejmě nelíbí mě, protože věci určené k stornu musím schovávat a také protože mi stojí kasa a nemůžu markovat další lidi. kterým se samozřejmě taky nelíbí, že musí čekat. Nejlepší ovšem je, když zákazníci s hromadou oblečení jen tak odejdou a věci tam nechají.

Hraboši

Tato velmi početná skupina v sobě zahrnuje, jak Čechy, tak i cizince. Často jsou velmi kreativní v tvoření nejrůznějších kopečků a kopců z oblečení, které bývalo poskládané na stole. Kolikrát se divíte co krásného najdete uvnitř hromádek. Proč vyhazovat odpadky, když je můžete zahrabat do hromádky huňatých svetrů. Proč se obtěžovat s pověšením ramínka zpět na držák. Lepší je snažit se danou věc co nejvíce skrýt v hromadě. Kolikrát si říkám, že obdivuji takové lidi, že si dají tu práci to hezky zahrabat než věc položit zpět na stůl a to klidně nesloženou.

Neumí používat kartu

Poslední skupinou jsou uživatelé kreditních karet. No co si budeme povídat spíše neuživatelé. Tato skupina zahrnuje hlavně cizince, kteří se sem vydávají na velké nákupy. Bohužel opravdu nevědí co s kartou dělat a spoléhají na vás. Kartu vám dají do ruky a čekají. Vy kartu použijete správným způsobem a čekáte až žádají PIN kód, který ovšem často neví a doufají, že ho zadáte vy. Kolikrát svou kartu i zapomenou na pultě a s klidem odchází

4 komentáře:

  1. Dúfam, že zákazníkov z týchto posledných 5 kategorií bude čoraz menej. Keď v obchodoch vidím porozhadzované alebo premiestnené veci, tak sa stále zarazím, človeku zaberie 5 minút vrátiť vec na svoje miesto a pritom aj tak to väčšina nerobí. Pre mňa nepochopiteľné.

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je naprosto skvělý článek! Já teda nikdy v obchodně nepracovala, ale kolikrát se mi stalo, že na mě ruská slečna začala pokřikovat, ať jí pomůžu s velikostí. Když jsem neodpovídala, začala o mě sprostě mluvit se svou kamarádkou nebo maminkou. Všechno je o dost vtipnější vzhledem k tomu, že já rusky umím, takže jsem jí samozřejmě rozumněla...
    No, můžeme jen doufat, že takových lidí bude ubývat a nejvíc bude běžných zákazníků...:D.
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
  3. Bože díky, že nedělám v obchodě, zní to děsně :D :D Nejvíce mě pobavili hraboši - to opravdu lidé do hromádek zahrabávají i třeba odpadky?? To je hnus! S tou kartou jsi mě také dobře pobavila :D :D To to jí opravdu někdo může zapomenout v obchodě? Jej xD

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  4. Joo, ty igelitky. Moje máma je právě ten typ, co je schopnej křičet na prodavačku kvůli téhle blbosti a já ji pak vždycky prosím, aby se uklidnila :D. Taky jsem nějakou dobu dělala v obchodě a je to no... přinejmenším zajímavé.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za milý komentář :)